Käyttövero vai saastevero ?

Kokoomus haluaa herroille halvempia uusia autoja. Autoverosta siirryttäisiin polttoaineverotukseen, ihan kuin emme maksaisi jo tarpeeksi. Autojen hinnat eivät välttämättä edes laskisi, koska maahantuojat voivat korottaa hintojaan eurooppalaiselle tasolle. Suomessa on pieni kate maahantuojalle ja iso verottajalle.

Ihmiset, jotka autoa oikeasti tarvitsisivat, maksaisivat lisää polttoaineverona. Naapurikateuden nostattamiseksi voisi ostaa halvemmalla uuden auton pihan kaunistukseksi, vaikkei sitä muuhun tarvitsisikaan. Syrjäseuduilla ja taajaman ulkopuolella asuville lasku kasvaisi entisestään. Vanhoista autoista on jo maksettu täysi autovero, meinataanko taas köyhää kansaa tupla verottaa ?

"Tilapäisestä" ajoneuvon käyttöverosta ja dieselverosta voitaisiin luopua ja tilalle ottaa saastevero. Tämä ohjaisi ihmisiä ostamaan pienipäästöisiä autoja, ökymaastureiden sijaan. Autoveron alennusta perustellaan juuri puhtaimmilla uusilla autoilla, Keski-Euroopan vanhat autot saastuttavat liikaa? Käymme vuosittain kulkuneuvomme kanssa katsastuskonttorissa toteamassa auton kunnon. Kaikki autot joutuvat pakokaasutestiin tai ainakin uusi todistus päästöistä pitää olla mukana. Katsastuskonttorit voisivat lähettää tämän päästölukeman verottajalle ja päästölukema vaikuttaisi saasteveroon. Saastevero alentaisi paremmin kasvihuonepäästöjä kuin autoveron alentaminen, joka johtaisi vain entistä suurempiin moottoreihin ja suurempaan kulutukseen. Uuden auton valmistukseen kuluu enemmän energiaa, kuin auto kuluttaa "elinkaarensa" aikana. Tämä pätee lähes kaikkiin kulutushyödykkeisiin. Älä ole osana markkinatalouden rasvattua ratasta, vaan käytä kulutushyödykkeet loppuun ja mieti tarvitsetko todella jonkin tavaran.

Auto on vain kulkuneuvo, julkinen liikenne on tehtävä kilpailukykyiseksi autoiluun nähden. Julkisen liikenteen lippujen hinnat on puolitettava ja pyrittävä näin vähentämään maapallon rasitusta. Lippujen hinnan lasku toimisi myös tehokkaana varainsiirtona köyhille. Lentokone nousee kentältä vieden matkustajia etelään, polttoainetta kuluu n. 300 litraa/henkilö ja saasteet viedään vielä suoraan yläilmakehään. Lentoliikenne on lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan, niin myös kasvaa maapallomme lämpötila. Saastevero pitäisi saada myös lentoliikenteeseen. Suurimmista lentokoneista voidaan joutua poistamaan ennen laskeutumista 40 000-50 000 kiloa kerosiinia. Keskimäärin poistot ovat 10 000-20 000 kiloa. Saasteverosta saatavat rahat pitää "korvamerkitä" suoraan uusiutuvan energian tuotantoon.


Jyrki Vaskela